Twee weken de Great Ocean Road per camper

Het moment was dan eindelijk daar, het weerzien met mijn ouders op het vliegveld van Melbourne! Pa en ma vanuit Sydney met de camper daar heen gereden, ik vanuit Brisbane daar naartoe gevlogen. Na de uitgebreide omhelzingen en nadat we de tijd hadden om bij te praten, gingen we de volgende dag Melbourne in de staat Victoria bezichtigen. De botanische tuin, het hoogste gebouw v.d. stad (de Eureka Tower) en het stadcentrum bezochten we. Pa en ma heb ik mijn appartement vlak aan het strand in de wijk Saint Kilda kunnen laten zien om vervolgens deze stad met 4,4 miljoen inwoners met de camper te verlaten.

Saint Kilda

Vanaf het beginpunt zouden we op de tweede dag de échte kilometers van de Great Ocean Road rijden. In de ochtend vertrekken we op tijd om door prachtig glooiende landschappen richting de kust te rijden. Eenmaal daar aangekomen zien we de eerste reusachtige zandsteen rots uit het water steken. We stoppen de camper, lopen het strand op en terwijl de zon tussen de wolken door schijnt, maken we de eerste foto’s van de Twaalf Apostelen. Nog geen 10 kilometer verderop zien we de bussen en campers geparkeerd staan en weten we dat daar dé wereldberoemde rotsformaties te zien zijn. Na een korte wandeling komen we daar aan en schijnt de zon volop. Alle drie maken we vele foto’s en poseren we met de apostelen (wat er trouwens 8 zijn i.p.v. 12) op de achtergrond. We zien de ‘London Bridge’, een door de natuur gevormde stenen brug. Het heldere water er omheen en de stranden waar geen mens op kan komen maken het tafereel sprookjesachtig.

twaalf apostelen great ocean roadtwaalf apostelen great ocean road

Tijdens onze vele kilometers per camper slapen we tussendoor op zogenaamde BIG4 campings. Stuk voor stuk prachtige campings, brandschoon, zwembaden, en met gratis WiFi. Aan het eind van de middag komen we aan in de plaats Mount Gambier, waar we op een camping gaan staan vlak aan een super blauw meer (Blue Lake). Na hier informatie over opgezocht te hebben en erachter te zijn gekomen dat dit water in een vulkaankrater staat en door het vulkaangesteente wordt gefilterd en drinkbaar is, besluit ik met pa een stuk te gaan lopen om het meer nog beter te kunnen zien. Net als bij de Twaalf Apostelen is het ook hier niet mogelijk om bij het water te komen, waardoor de natuur zijn ultieme schoonheid behoudt.

Blue Lake great ocean road

Als we de volgende dag weer op pad zijn en we door een tientallen kilometers lang natuurgebied rijden, zien we aan de linkerkant lichtgroen water. We stoppen voor wat foto’s en niet heel veel later komen we bij onze volgende bestemming ‘Robe’. Hier staan we met onze camper tegenover het strand, waar ik met pa een wedstrijdje doe wie de grootste, mooiste en meest bijzondere schelp weet te vinden. De winnaar spreekt voor zich 😉 Ik vind via Google Maps dat hier ook een stadsbrouwerijtje moet zijn, en pa ziet dit in een boekje over de streek. Te voet kunnen we hier vanaf de camping naartoe en doen dit. Een korte rondleiding in de enige nog houtgestookte bierbrouwerij van Australië en een proeverijtje volgen. De volgende dag komt moeders op het goede idee om met de camper het nog wat onontdekte stadje in te gaan. We rijden naar het monument ‘Obelisk’, dat via een prachtig lavalandschap te bereiken is. We worden getrakteerd op hoge kliffen, verlate stranden en grote golven die op rotsen slaan.

De volgende dag bereiken we per camper een nieuwe staat; Zuid-Australië, ik maak m’n ouders er meteen maar even attent op dat we de klok 30 minuten moeten verzetten i.v.m. tijdsverschil. Hier rijden we ineens langs een roze meer, we stoppen de camper om dit van dichtbij te bekijken. Naast de kleur roze is het eromheen overal wit van het zout, het lijkt bijna of hier sneeuw ligt. Omdat we vandaag de gang er goed in hebben zitten, rijden we verder dan de planning en proberen we direct de boot naar ‘Kangaroo Island’ te nemen, en met wat geluk (we hadden achteraf vooraf moeten reserveren) zitten we even later op de ferry.

Kangaroo Island remarkable rocksremarkable rocks

Het weer zou vanaf hier een stuk wisselvalliger worden. Tijdens de drie dagen op Kangaroo Island zien we koala’s in het wild, kangoeroe’s, wallibi’s en zeeleeuwen, op de meest prachtige plekken. Ik loop langs de burlende zeeleeuwen naar een bekende grot op dit eiland. Een stuk verderop loop ik met ma naar de ‘Remarkeble Rocks’, wat we beiden waarschijnlijk het mooist vonden van de gehele trip. Uitgespleten en door wind, water en licht in allerlei vormen en kleuren gemaakte rotsen van tot wel vier meter hoog. Vlak aan de oceaan, we kunnen onze ogen eigenlijk niet geloven, dat dit nog zo onbekend is! De laatste dag op het eiland is een regenachtige, gelukkig kunnen we tussen de buien door nog de ‘Little Sahara’ (grote zandduinen waar je in de zomer vanaf kunt zandboarden), zien we een walvis skelet op het strand van ‘Seal Bay’ en zien we grote en kleine zeeleeuwen op een meter of drie afstand. Wat een bijzonder eiland is dit zeg!

Kangaroo Island skelet Kangaroo Island zeeleeuwen Kangaroo Island

Wanneer we weer voet zetten aan het vaste land, is het tijd om naar ons eindpunt Adelaide te rijden en de camper in te leveren. We slapen daar twee nachten héérlijk in een hotel en bezoeken deze stad van 1,2 miljoen mensen die alleen maar rust uitstraalt. Grote brede straten en een zeer uitgestrekte stad maakt het dat je eerder het gevoel van een dorp hebt, heel apart in een stad met een dergelijk inwonersaantal. Via een gratis Sightseeing bus bezoeken we in een tweetal dagen een markthal, Chinatown, het South Australia museum, en genieten we van de laatste momenten met elkaar. De volgende dag is het tijd om te vertrekken naar het vliegveld, een emotioneel afscheid volgt. Maar wat hebben we een reis gehad om nooit te vergeten. Terwijl pa en ma zich klaarmaken voor een 23-urige reis, zit ik na een goed uur vliegen weer in Melbourne.

Maandag start ik hier met mijn nieuwe baan, voor hetzelfde bedrijf als waar ik voor werkte in Brisbane. Op woensdagavonden doe ik met een team mee met een beachvolleybal competitie en ik probeer mijn website www.europareiziger.nl op te zetten!

lees alle reisverhalen van loek