Herinner je nog de tijd dat je op Yorin inschakelde voor Chris Zegers die de meest exotische plekken in Azië op zocht? Of de reisboeken die je in de lokale boekhandel uren kon doorbladeren op zoek naar dat ene plekje waar je onbewust al jaren van droomt? Tegenwoordig lijken we steeds minder geïnteresseerd in documentaires en reisboeken en juist meer in reisblogs. Waar we nog bijzonder geboeid kunnen raken door Instagramaccounts met video’s van prachtige reisbestemmingen, keren we terug naar reisblogs voor het plannen van onze reis. Zo worden complete reisplannen overgenomen van blogs, wat laat zien hoeveel waarde reisblogs vandaag de dag te bieden hebben.
Waarom zijn het juist de reisblogs met complete routes die populairder worden?
Reisblogs met reisplannen worden steeds populairder, omdat ze een duidelijk en gedetailleerd plan bieden dat een reiziger kan volgen. Reisplannen nemen het giswerk weg bij het plannen van een reis, waardoor mensen hun activiteiten gemakkelijker kunnen organiseren en prioriteren. Ze bieden ook inspiratie voor plaatsen om te bezoeken, dingen om te doen, en restaurants om te eten. Bovendien bevatten veel reisblogs met reisroutes praktische tips en voorkennis, waardoor ze een waardevolle bron voor reizigers zijn. Het gemak en de behulpzaamheid van reisroutes hebben ze ook tot een voorkeursmethode voor reisplanning gemaakt, waardoor steeds meer reizigers zich tot hen wenden voor inspiratie.
Reisbureaus vs. Reisblogs
In verschillende opzichten nemen reisblogs veel van de werkzaamheden van een reisbureau over. Je krijgt als reiziger advies over de plekken waar je naar toe kunt reizen, de tickets die je nodig hebt en veel reisblogs bevelen zelfs hotels aan. Het onderstaande lijstje geeft nog maar eens aan waarom reisblogs bij jongere generaties meer in trek is voor reisadvies dan een reisbureau:
- Persoonlijke inhoud: Reisblogs bieden een persoonlijk tintje en een levensecht perspectief dat reisbureaus niet kunnen evenaren. Bloggers delen hun eigen ervaringen, aanbevelingen en tips, waardoor het voor lezers gemakkelijker wordt om zich in te leven in hun inhoud en inspiratie op te doen voor hun eigen reizen.
- Actuele informatie: Reisblogs worden voortdurend bijgewerkt met de nieuwste informatie en reistrends, waardoor ze een betrouwbaardere informatiebron zijn dan traditionele reisbureaus.
- Breed scala aan mogelijkheden: Bloggers hebben de vrijheid om te schrijven over elke bestemming of reiservaring die ze kiezen, waardoor ze de lezers een breder scala aan opties bieden dan traditionele reisbureaus.
- Lagere kosten: Reisblogs bieden informatie, inspiratie en ideeën zonder kosten voor de lezer, terwijl traditionele reisbureaus vaak kosten in rekening brengen voor hun diensten.
- Grotere transparantie: Reisbloggers zijn niet gebonden aan een bepaalde touroperator of luchtvaartmaatschappij en hebben daarom de vrijheid om eerlijke en onbevooroordeelde beoordelingen te geven over bestemmingen en reiservaringen.
- Sociaal proof: Reisblogs creëren een plek waar andere reizigers hun eigen ervaringen kunnen delen en vragen kunnen stellen. Dit creëert een gevoel van vertrouwen, dat in het traditionele reisbureau moeilijk te repliceren is.
Concurrentie neemt toe, maar kwaliteit ook
De laatste jaren worden er steeds meer reisblogs gelanceerd, waardoor de concurrentie fors is toegenomen. Daarom moeten ook gevestigde reisblogs er alles aan doen om zich te blijven onderscheiden, waaronder door te investeren in marketingkanalen zoals advertenties op social media en SEO. Een aantal van deze reisblogs hebben voor het uitbesteden van SEO gekozen, aangezien er veel specialistisch werk hierbij komt kijken. Daarnaast is het uitbesteden van linkbuilding ook fors toegenomen, dankzij de specialistische aard hiervan. Hoe nieuwe reisblogs hun weg hierin kunnen vinden is nog maar de vraag, aangezien investeringen in SEO veelal zijn weggelegd voor reisblogs met voldoende omzet.
Reageren