Dit artikel is bedoeld voor diegenen die een motorfiets bezitten, maar nog niet echt flinke toertochten of reizen hebben gemaakt met de motorfiets. Als je van plan bent je motorrijbewijs te halen en alvast meer wil weten over reizen is dit artikel ook erg handig. Zo doe je alvast wat reisinspiratie op. De ervaren motorrijder kent waarschijnlijk het klappen van de zweep al, maar misschien is het leuk om eens te kijken wat wij erover schrijven. Wellicht kom je links of rechts toch enkele tips of nieuwe inzichten tegen.
Toertochten maken met de motorfiets
Als je net een motor hebt, is het hartstikke leuk om gewoon maar wat rond te tuffen. Maar na een tijdje zul je waarschijnlijk eens zin hebben om een langere tocht te maken, om naar plaatsen te rijden waar je nog niet eerder geweest bent. Of om te ontdekken hoe vreselijk mooi de natuur even verderop kan zijn. Dan ben je duidelijk klaar voor een langere toertocht. Je kunt aan mooie routebeschrijvingen komen door bij voorbeeld de “toerkalender” in de motorbladen te bestuderen. Op vandaag de dag kun je er ook online vinden, zoals bij de KNMV. Zo ongeveer vanaf april kun je elk weekend kiezen uit tal van tochten, die meestal door motorclubs zijn uitgestippeld en waarvan er altijd weer eentje bij jouw in de buurt is. De inschrijfkosten zijn meestal rond de 5 euro. Soms krijg je ook één of twee gratis consumpties en na afloop soms ook een felbegeerde medaille. Die toertochten – dat moet je de clubs beslist nageven – leiden je werkelijk langs de mooiste plekken van ons land. Je moet gewoon voor de aardigheid eens de proef som nemen en zo’n tocht meerijden. Zeker voor een beginnende motorrijder is dit een goede leerervaring. Je hoeft zelf niks uit te stippelen en je leert veel van andere ervaren motorrijders.
Je kunt natuurrijk ook zelf een toertocht uitstippelen. Voor beginners is het echter slim om eerst geplande toertochten van lokale motorclubs mee te rijden. Zo leer je de route die je meerijdt en weet je wat je leuk vind. Delen van die route kun je gebruiken bij het plannen van je eigen route. Daarnaast leer je wat leuke wegen zijn om op te rijden. Vraag ook andere motorrijders, zoals degene die de routes uitstippelt hoe hij dat doet en waar hij op let. Hier enkele standaard tips: mijd de snelwegen en de provinciale wegen. De leuke weggetjes lopen vaak door bossen of door watergebieden. Kronkelende weggetjes op de kaart zijn veelbelovend en dijkweggetjes voorspellen eveneens een prachtige route. Neem de kaart en/of je motornavigatiesysteem altijd mee. Mocht je het leuk vinden om met een kaart te rijden. Iets wat steeds vaker terugkomt dan kun je daarvoor een kaarthouder aanschaffen, die magneetjes of zuignapjes heeft om hem makkelijk op de tank vast te maken. Bijna alle tanktassen hebben nog steeds speciaal daarvoor een ingebouwde kaarthouder. Zo’n houder is eigenlijk pure noodzaak, want anders sta je meer stil dan dat je rijdt. Op een kaart rijden wordt gedaan, omdat het meer natuurlijk is en je daardoor nog beter de weg leert kennen. Het is natuurlijk ook goedkoper dan een navigatiesysteem en je hoeft niet op te letten dat men die probeert te stelen.
Voor de moderne motorrijder is een navigatiesysteem bijna niet meer weg te denken. In principe is het een super verbetering. Niet alleen wijst zo’n systeem je de weg, maar je kunt ook gemakkelijk alternatieve routes nemen mocht je genoodzaakt zijn om van je geplande route af te moeten wijken. Dit komt vaker voor dan je denkt. Vaak zijn wegen afgesloten voor onderhoud of iets dergelijks. Ben je met een hele groep dan is extra vervelend om te verdwalen. Daarnaast kun je ook bij kortere routes een eigen willekeurige route maken (zonder navigatie) en achteraf als je de weg niet meer weet gewoon het hotel, camping of thuis adres ingegeven. Dan brengt het navigatie systeem je vanzelf terug naar de thuisbasis. Zeker in een onbekende omgeving moet je niet zomaar even op de bonnefooi gaan toeren zonder je navigatiesysteem.
Het leukste van motornavigatiesystemen is dat je niet alleen zelf routes vooraf kunt plannen, maar deze ook kunt downloaden. Er zijn enorm veel websites te vinden waar je motorroutes kunt downloaden. Niet alleen voor in de buurt, maar ook in het buitenland en zelfs complete routes door Europa. Motorrijders doen die zelf vaak uploaden. Je kunt dan op een kaart de route zien, hoelang die ongeveer duurt en hoeveel kilometer de route lang is. De naam die men de route geeft zegt vaak ook veel, zoals toer door het groen hart of rondje Arnhem. Lees ook de beschrijving van de route en eventuele opmerkingen.
Als laatste is een navigatie systeem ook uitermate geschikt om onderweg snel hulp te vinden of een tankstation. Dit is vandaag de dag bijna niet meer weg te denken. Vroeger moest je hopen dat je snel een tankstation tegenkwam als je verkeerd had gecalculeerd. Op vandaag tik je gewoon “het dichtstbijzijnde tankstation” aan op je navigatiesysteem.
Vakanties met de motorfiets
Een vakantie met de motor is natuurlijk het ultieme motorrijden. Rustig dwarrelen over de Route National, het zonnetje erbij en regelmatig stoppen in een dorpje, want je hebt even alle tijd van de wereld. Laat een ander de tent nu maar eens draaiende houden!
Of lekker bochten nemen in Sauerland (Duitsland), een lang weekend weg. Voor het gemak kruip je eens een keer in een hotelletje: niet koken, afwassen en al die andere ellende.
Waar je ook aan denkt, het doel zal hetzelfde zijn: lekker weg op de motor! En het leuke is dat zo’n vakantie al lang van tevoren begint. De voorbereidingen alleen al zorgen ervoor dat je met je gedachten in spannende landen zit. Maar welke voorbereidingen moet je treffen?
Mocht je met je partner op de motor willen gaan reizen en hij of zij is niet zo gesteld zijn om enkel met de motor zoveel mogelijk mooie kilometers te maken dan kun je met een motorvakantie misschien ook wat creatiever omgaan. Zo kun je een mooie motorreis uitstippelen naar belangrijke, mooie en interessante bezienswaardigheden in Europa. Zo kun je bijvoorbeeld een reis door Zuid-Duitsland plannen en dan door Zwitserland naar Noord- Italië gaan en dan Venetië bezoeken. Hier valt natuurlijk veel te zien, maar ik doel natuurlijk op een romantisch onderonsje voor enkele dagen. Het is wel belangrijk dat je een hotel of camping kiest die in de buurt ligt en waar je motor veilig staat.
Je motorfiets!
Als je een lange vakantie gepland hebt, zorg er dan voor dat je onderweg niet druk hoeft te maken over het onderhoud. Als je banden toch al vrij kaal zijn, laat er dan nieuwe op zetten. Een iets te vroege beurt kan ook helemaal geen kwaad: de motor heeft het in de vakantie toch zwaarder te verduren.
Diefstalpreventie en beveiliging
Niet alleen je bagage, maar ook je motorfiets kan ten prooi vallen aan een dief. Het is dus belangrijk dat je goed op je spullen let, maar in veel gevallen is dat niet mogelijk. Je kunt natuurlijk niet constant bij je spullen blijven zitten. Het is belangrijk om het dieven niet te gemakkelijk maken. De meeste dieven zijn op zoek naar gemakkelijke prooi en jij hoeft er alleen maar voor te zorgen dat jouw spullen daar niet bij horen. Daardoor verklein je de kans op diefstal aanzienlijk.
Ga je met meerdere mensen op reis zorg er dan voor dat bij korte stops altijd iemand een oogje in het zeil houdt. Zo kun je bij het tanken om de beurt afrekenen. Heb je een partner als bijrijder dan kan deze persoon eigenlijk altijd wel op de spullen laten letten. Wissel af als hij of zij bv. ook even naar het toilet moet. Ook als je onderweg een hapje of iets te drinken neemt. Ga dan om de beurt bestellen en laat de spullen nooit alleen. Als je alleen bent is dit allemaal niet mogelijk. Zorg ervoor dat je de papieren, portemonnee, navigatiesysteem en andere belangrijke en dure dingen niet bij de motorfiets laat. Neem ze mee als je ergens naar binnengaat.
Zorg ervoor dat je motorfiets ten alle tijden in het zicht staat; van jou, maar ook van andere mensen die bijvoorbeeld bij een tankstation zijn.
Dingen die je niet gemakkelijk mee kunt nemen kun je opbergen in je bagagetas of koffer. Bij voorkeur schaf je een koffer aan. Deze kun je namelijk afsluiten. Berg hier alle waardevolle en diefstal gevoelige spullen in op. Denk bv. aan je helm.
Je zal wel denken het belangrijkste heb je nog niet genoemd; een slot of een alarmsysteem? Uiteraard hoort een slot bij de basis van de beveiliging van je motorfiets. Maar het is niet zo dat je even een kettingslotje koopt en dan klaar bent. Je moet echt wel een degelijk slot kopen. Het liefst een lang kettingslot, zodat je de motor ergens aan vast kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan hekwerk of lantaarnpaal. Als je met meerdere motorrijders bent kun je motoren aan elkaar vast maken. Dit is handig als je op een camping bent, maar vaak ook onderweg als je even bij een restaurantje binnengaat.
Wat is het beste slot dat je kunt kiezen? Er zijn verschillende type sloten voor motorfietsen te koop. Zo heb je schijfsloten, kettingsloten en u-sloten. Even tussendoor; een kabelslot kun je vergeten. Deze wilde ik wel even noemen, omdat die handig zijn om je bagage mee af te zekeren, maar zeker niet je motorfiets. Dit soort sloten zijn te gemakkelijk om open te krijgen. Het beste is om een kettingslot te kiezen met schijfslot. Je kunt het schijfslot namelijk als op zich staand slot gebruiken. Weeg wel af wanneer je alleen het schijfslot gebruikt. Meestal als je de ketting toch niet kunt gebruiken om de motorfiets aan iets vast te leggen. Een ander belangrijk aspect bij het kiezen van een goed slot is het keurmerk en de gradatie van het keurmerk. In Nederland is er maar één erkend keurmerk en dat is het ART keurmerk. Deze is in 5 gradaties opgedeeld. Dit kun je zien aan het aantal sterren. Heeft het slot 4 of 5 sterren dan is het geschikt voor de motorfiets. Voor een motorfiets heb je dus tenminste het ART 4 sterren keurmerk nodig. Een dergelijk slot wordt ook aanbevolen en aanvaard door verzekeraars. Dus wil je een verzekering afsluiten koop dan een ART 4 of ART 5 gekeurd slot. Een dergelijk slot kun je bij de motordealer kopen, maar ook online bij bijvoorbeeld motorsloten.eu. Om misverstanden te voorkomen over het keurmerk kun je misschien beter direct naar de categorie met ART gekeurde sloten gaan. Dan weet je zeker dat de sloten ook dit officiële keurmerk dragen.
Wil je toch een alarm op je motorfiets hebben dan kun je ook een motorslot met alarm kopen. Deze vind je ook bij motorsloten.eu.
Wil je een opzichtstaand alarm hebben dan moet je een SCM-goedgekeurd motoralarm hebben. Dit is een heel gedoe, want je moet het ook laten installeren door een erkend bedrijf. Dit is niet de meeste goedkope extra beveiliging, maar het verdient zich voor een groot deel terug. Tenminste als je een verzekeringsmaatschappij neemt die ook korting geeft. Sommige maatschappijen geven tot wel 25 % korting op een volledig casco verzekering.
Een GPS tracker dan? Trackers zijn erg populair op dit moment. Je krijgt bijvoorbeeld geen korting bij de verzekeringsmaatschappij, maar je kunt wel je eigen motor traceren. Als je deze terugvindt op deze manier dan zou je wel de politie moeten inschakelen en niet zelf de held gaan uithangen. Hier wil ik wel aan toevoegen dat je de tracker direct na diefstal moet gebruiken, zodat de kans op ontdekking van de tracker minimaal is. Uiteraard hoef ik je niet te zeggen dat je een degelijke tracker aanschaft.
Als laatste is het verstandig om de plaatsen die je gaat bezoeken tijdens je reis goed door te lichten. Niet alleen om te zien op welke plekken veel spullen gestolen worden, maar ook voor je eigen veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan berovingen. Op vandaag kun je redelijk gemakkelijk onderzoek doen over dit onderwerp via het internet. Er zijn dan ook tal van fora voor motorrijders waar je informatie kunt vinden over gevaarlijke gebieden. Motorrijders zijn in principe nog kwetsbaarder voor overvallen dan automobilisten. Het beste is om je reis zo te plannen dat je niet hoeft te stoppen in risicovolle regio’s.
De motorbagage
Niemand hoeft je te vertellen dat je met een motor geen tuinstoelen of koelboxcombinatie mee kunt sleuren. Je zult duidelijke en soms keiharde keuzes moeten maken. Je kunt het beste een lijstje maken van dingen die absoluut mee moeten, dingen die je hard nodig zult hebben en dingen waarvan het leuk zou zijn als ze mee konden. Vergeet in ieder geval nooit je regenkleding, ook niet als je naar een warm land gaat. Haal het instructieboekje ook maar vast uit de la, want je weet nooit wat er onderweg gaat gebeuren.
Je kunt natuurlijk nooit genoeg meenemen om alle pech onderweg te verhelpen, maar als je een stuk stevig ijzerdraad, duct-tape, een combinatietang en een paar steeksleutels meeneemt, zul je er versteld van staan hoeveel kleine dingetjes je tijdelijk kunt verhelpen. Vergeet ook niet om een stel reservezekeringen en boutjes en moeren mee te nemen. Luchtbedpompen, hamers voor tentharingen en andere ruimtevreters hoef je niet per se mee te nemen. Je roept op de camping gewoon net iets te hard: ‘Ah, nee hè? De pomp vergeten! Dan komt er altijd iemand met een blaasbalg aandraven.
Een omvalprotector voor je zijstandaard of een dun aluminium plaatje van ongeveer 10 x 10 centimeter is ontzettend handig als je je motor op de zijstandaard wilt zetten en deze standaard in de grond dreigt te zakken. Omdat het buitenland (en dan vooral de zuidelijke landen) bijna nooit waterpas is, zul je je middenbok namelijk niet lekker kunnen gebruiken.
Reageren