Sinds drie jaar trekken op 27 april honderdduizenden mensen in oranje gehulde kleding erop uit om de verjaardag van Koning Willem-Alexander te vieren. Een sterk toenemend deel van deze groep mensen zijn toeristen, die vroeger nog te onderscheiden waren wegens het te laat verschijnen op Koningsdag omdat ze nog met een reisgids rond liepen van 2010.

Onder deze groep buitenlandse Koningsdagvierders neemt het aantal Amerikanen, Britten en Duitsers het sterkst toe. Zo was er afgelopen editie een toename van 13% van het aantal Amerikaanse bezoekers ten opzichte van het jaar 2015. Het jaar hiervoor groeide het aantal Britse bezoekers zelfs met 48%.

De toenemende interesse van internationale bezoekers in Koningsdag blijkt niet alleen uit de bezoekersaantallen. De online zoekopdrachten naar ‘Kingsday’ laten namelijk een exponentiële groei zien. Sinds het ontstaan van de feestdag in 2014 is het aantal zoekopdrachten op Google naar Koningsdag gestegen met maar liefst 1938%.

De landen waar het aantal zoekopdrachten het hoogst is zijn Amerika, Groot-Brittannië en Duitsland Dit zijn eveneens de eerder genoemde landen waarvan de bezoekersaantallen sterk toenamen. Het lijkt er hierom op dat de zoekopdrachten in verband staan met een daadwerkelijk bezoek aan Nederland om het grootste verjaardagsfeest ter wereld te vieren.

Door de toename van het aantal internationale gasten worden sommige steden in Nederland te klein. De bevolking van Amsterdam wordt op Koningsdag verdubbeld en Eindhoven heeft het maximum aantal bezoekers reeds bereikt.

Er lijkt geen rem te zitten op de groei van de Koningsdaggekte. De vraag is daarom of er een geraffineerde manier is om internationale bezoekers te ontvangen, dan wel tegen te houden. Een idee zou kunnen zijn om online meer te adverteren over minder druk bezochte steden in Nederland. Er zal in ieder geval snel een oplossing bedacht moeten worden om het toenemende toerisme een plekje te gunnen op een ervaring die ze nooit zullen vergeten.

Bron artikel: Shopalike.nl.

Share: