Als je met vakantie of op reis bent is een voedselvergiftiging het laatste waar je op zit te wachten. Juist als je vrij bent heb je zin om vol energie te zitten en zoveel mogelijk leuke dingen te doen. Zeker wanneer je een internationale trip maakt en veel onderweg bent kan een voedselvergiftiging als een onaangename verrassing komen. Darmkrampen, overgeven, gewicht verliezen, koorts en geen trek hebben zijn vervelende klachten die op kunnen treden wanneer je een voedselvergiftiging hebt. Toch is een voedselvergiftiging iets dat veel voorkomt op reis, mede door de minder goede hygiëne in andere landen. Hoewel je het niet altijd kunt voorkomen, zijn er toch stappen die je kunt ondernemen om de kans op een voedselvergiftiging te verkleinen. In dit artikel lees je ze.

Zorg voor een goede weerstand

Reizen op zich is al vermoeiend. Daarnaast krijg je soms te maken met grote tijdsverschillen waardoor je bioritme en je lijf goed van slag kunnen zijn. Dit kan veel invloed hebben op je weerstand. Ook is de periode voordat de meeste mensen op reis gaan vaak druk doordat werk goed afgerond moet worden, er ingepakt moet worden en de laatste dingen geregeld moeten worden waardoor we al vermoeid en met een lage weerstand aan onze reis beginnen. En als je weerstand laag is ben je extra vatbaar voor een voedselvergiftiging.

Om je immuunsysteem en weerstand een boost te geven voordat je op reis gaat doe je er goed aan veel te slapen zodat je uitgerust op reis gaat. Zorg er daarnaast voor dat je conditie in orde is door regelmatig te sporten en eet uitgebalanceerd volgens een bij voorkeur koolhydraatarm en onbewerkt eetpatroon dat vooral bestaat uit groenten, fruit, vlees, vis, eieren, noten, zaden, pitten, oliën en water. Zo ben je fit en kan je lichaam meer verdragen.

Boost je darmflora

Zorg er ook voor dat je darmflora in goede gezondheid is alvorens je op reis gaat. Begin een aantal weken van tevoren met het slikken van een probiotica supplement en neem deze ook mee op reis. Probiotica zorgen ervoor dat je darmflora gezond en sterk is wat de spijsvertering verbeterd en bescherming biedt wanneer er “verkeerde” bacteriën in je darmen terecht komen op reis. Probiotica kun je ook binnen krijgen via Griekse yoghurt, kefir, kombucha, zuurkool en tempeh. Het is verstandig om deze regelmatig aan je voedingspatroon toe te voegen.

Water

Steeds meer mensen hebben hun eigen waterfles bij zich op reis. Zeker in warme landen is het erg belangrijk dat je veel drinkt. Hou echter wel in de gaten waar je je water tapt. In veel hostels en hotels is gratis gefilterd water te krijgen, maar als dat niet het geval is, onderzoek dan altijd hoe schoon het water is op de plek waar je verblijft. Als je twijfelt of als afgeraden wordt het water te drinken neem het risico dan liever niet maar koop flessen water. Pas ook op met ijsklontjes. Vraag drankjes zonder ijs en let erop dat je salade en fruit dat gewassen is door lokaal water vermijd.

Let goed op

Je kunt op de meest onverwachtse plekken een voedselvergiftiging oplopen, maar toch doe je er altijd goed aan om op te letten waar je gaat eten. Hou een oogje in het zeil en kijk als het mogelijk is hoe het voedsel wordt bereid en opgeslagen. Vooral als je in warme landen verblijft is dat een punt waarop het mis kan gaan. Zoek naar plekken waar maaltijden vers gemaakt worden en vermijd plekken waar eten op warmhoudplaatjes warm gehouden wordt. Eet het liefst voedsel dat heet is en direct uit de pan komt en vermijd voeding dat niet gekookt of gebakken is. Eet vooral waar locals ook eten en kijk waar het druk is dan is de kans groter dat het veilig is. Je kunt ook vooraf even vragen hoe het eten bereid wordt. Zeker wanneer je mee gaat op een tour.

Eet vegetarisch:

Pas op met vis en vlees. Dat zijn vaak de boosdoeners wanneer het om voedselvergiftiging gaat. Je doet er goed aan om op zoek te gaan naar lekkere vegetarische maaltijden.

Bouw het op

Je lijf heeft de tijd nodig om te wennen aan het eten op reis. Nieuw voedsel heeft vaak invloed op je darmen. Sommige mensen raken even verstopt, anderen krijgen last van dunne ontlasting. Bouw het eten op door kleine maaltijden van lokaal voedsel te eten zodat je lichaam kan wennen. Zorg dat je voldoende gezonde snacks bij je hebt die je vooral in het begin tussendoor kunt eten. Voedsel waar je lichaam aan gewend is zoals noten, zaden, pitten en fruit met een schil zoals banaan.

Wat als je toch een voedselvergiftiging oploopt?

Soms ontkom je er helaas niet aan en gaat er iets mis. Mocht je toch een voedselvergiftiging oplopen, neem dan echt de tijd om uit te rusten en je weerstand weer op te bouwen. Je kunt je enorm beroerd voelen dus zoek een prettige plek uit waar je kunt verblijven en rustig kunt uitzieken. Het enige wat je echt nodig hebt is tijd en rust om te kunnen herstellen. Neem die tijd en ga het herstel niet pushen en toch verder reizen terwijl je je nog niet fit voelt. Daar schiet je niets mee op en dat zal de tijd die je er aan kwijt bent juist vergroten. Zorg dat je voldoende drinkt, eventueel ORS gebruikt en als je alleen op reis bent, stel dan altijd iemand op de hoogte van je ziekte.

Share: