Reizen, we zijn er gek op! Het ontdekken van nieuwe culturen, het verkennen van ’s werelds mooiste gebieden én de vrijheid zorgen voor een onevenaarbaar gevoel. Toch zitten er ook nadelen verbonden aan reizen. Zo kun je niet even op de koffie bij die goede vriend of vriendin en zijn de voedingsmiddelen in het buitenland vaak anders als dat je gewend bent. Dit heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Zo maak je sneller nieuwe vrienden en leer je nieuwe gerechten kennen. Gezond eten is echter iets wat er vaak bij inschiet. Je eet vaker buiten de deur en maakt minder snel verse (gezonde) maaltijden. Hoe zorg je er nu voor dat je ook op reis een gezond eetpatroon aanhoudt? Wij hebben 4 tips op een rijtje gezet!

1 Voorkom rauw vlees

In sommige landen, veelal in Azië, is men gewend om rauw vlees te eten. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden. Je lichaam is er niet aan gewend en je kan hier goed ziek van worden. Ook ‘rare’ stukken vlees zoals dierenhersenen of organen kun je het beste niet eten vanwege dezelfde redenen. Gebruik je gezonde verstand en eet alleen goed verhitte gerechten!

2 Blender

Als reiziger wil je natuurlijk niet te veel bagage meenemen. Als je toch nog een plekje overhebt, maar je weet niet goed wat je mee wilt nemen, dan hebben wij nog wel een tip voor je. Neem een blender mee! En dan hebben we het niet over zo’n gigantisch ding met 5 verschillende messen… Er zijn tegenwoordig ook zat compacte blenders te koop. Met een blender heb je binnen no-time een gezonde smoothie gemaakt. Smoothies zitten vol met waardevolle vitamines, vezels en calorieën. Je kunt verschillende soorten fruit, groente en yoghurt met elkaar mixen. Wees creatief, geen combinatie is te gek!

gezond-eten-op-reis 2

Lees ook:Eten en drinken in Zuid-Amerika!

3 Vitaminepillen

Geen ruimte voor een blender? Is fruit erg duur op je bestemming? Dan kan het zo zijn dat je even niet de juiste hoeveelheid vitaminen of mineralen binnenkrijgt. Hierdoor kun je je wat futloos voelen of kun je merken dat je wat minder energie hebt dan normaal. Het meenemen van vitaminesupplementen kan dan een goed idee zijn. Denk bijvoorbeeld aan multivitamine. Dit voedingssupplement bestaat uit vitaminen en mineralen. Perfect als aanvulling op je normale eetpatroon! Check overigens voor vertrek altijd even of de supplementen mee mogen bij je handbagage.

4 Kook zelf

Meten is weten. Dit geldt ook zeker voor eten. Uit eten gaan is natuurlijk hartstikke leuk. Je hoeft niet te koken en kunt kiezen wat je maar wilt. Toch raden we je aan om ook op reis geregeld zelf te koken. Zo weet je precies hoeveel groente je binnenkrijgt. Er zijn op het internet zat eenvoudige recepten te vinden voor een gezonde maaltijd. Nog een bijkomend voordeel: zelf koken is vaak een stuk goedkoper! Je zult dus geld overhouden voor andere leuke dingen!

Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Share: