Ga jij binnenkort backpacken? Dat vergt een hoop voorbereiding. Je wilt zoveel mogelijk zien, op mooie plekken komen, leuke mensen ontmoeten. Kortom: een onvergetelijke reis maken.

Als je thuis een erg gezonde leefstijl hebt, een moeilijke eter bent, of als je op je gewicht moet letten kan dat lastig zijn tijdens het backpacken. Je omgeving is immers elke dag anders en je zal je ook qua eten constant aan moeten passen.

Als je bang bent om aan te komen, af wilt vallen of bijna niets lust, kan dit best spannend zijn. Want daar hoort natuurlijk ook bepaald (lokaal) voedsel bij. Wat nu als je bepaald voedsel liever laat staan? Of als je allergieën en intoleranties hebt? Of gewoon graag gezond eet – ook op reis? Gezond backpacken, dus. Het kan!

1. Eiwitten en vetten

Reizen kan vermoeiend zijn en gooit je dagelijkse ritme soms volledig overhoop. Helemaal als je ook met tijdsverschil een jetlag te maken hebt.

Zorg in ieder geval dat je genoeg eiwitten en gezonde vetten binnen blijft krijgen tijdens je reis. Deze voedingsstoffen voorzien je langdurig van energie en ze zorgen ervoor dat je lang een verzadigd gevoel hebt. Erg handig als je verre wandelingen moet maken of excursies gaat doen.

Je zou bijvoorbeeld verse notenboter mee kunnen nemen (onder meer van amandelen) in je backpack. Dit kun je combineren met vers fruit dat je lokaal waarschijnlijk in grote getalen kunt krijgen. Heerlijk als ontbijt!

Neem daarnaast een voorraadje zelfgemaakte gezonde crackers mee in een afgesloten tupperware bakje. Ook kokosolie kan wonderen doen. Het is de beste toevoeging aan een kommetje rijst die er is. Daarnaast kan je het ook gebruiken door je koffie, voor extra energie en als dagcrème en bodylotion. Multifunctioneel dus.

Maak voordat je op reis gaat repen van noten, zaden, pitten en oliën. Ze kunnen ware ‘lifesavers’ zijn. Je kunt ze lang bewaren, ze nemen niet veel ruimte in beslag en ze zijn super voedzaam. Helemaal als het lokale voedsel niet veel eiwitten en vetten bevat is dit de perfecte manier om je dag goed te beginnen.

gezond backpacken kokos

2. Snacks

Dat laatste is ook meteen goed voor tussendoortjes tijdens lange wandelingen of citytrips: snackrepen!
Een goede manier om de honger te stillen en je energie weer op peil te brengen. Of wat dacht je van een handje noten of gedroogd fruit? Ook een mooie manier om geld te besparen en dit uit te geven aan andere dingen: een extra vlucht naar een plek die je ook nog graag wilt bezoeken, een extra comfortabel hotel of een tour met een gids.

Ook fruit van de lokale markt is ideaal en goedkoop om als tussendoortje te nemen. Daar kan je waarschijnlijk ook wel wat eieren kopen. Kook er in je hostel een aantal in 1x, en neem die mee in een afgesloten bakje of zakje. Zo kun je elke keer een gekookt eitje als tussendoortje nemen wanneer je echt trek begint te krijgen. Erg voedzaam, je raakt er lang door verzadigd en ze zijn erg goedkoop!

3. Drink water

Zorg ervoor dat je veel water blijft drinken. Het geeft je energie en helpt tegen kwaaltjes als hoofdpijn, misselijkheid en het geeft je een vol gevoel. In veel hostels kun je gefilterd water tappen, neem dus een goede waterfles mee die je kunt bijvullen. Dat scheelt veel geld en het is een stuk beter voor het milieu dan de plastic waterflesjes van de supermarkt.

4. Gember

Neem een stuk gemberwortel mee in je tas. Ben je misselijk, heb je buikpijn of zijn je darmen van slag? Dat kan erg lastig zijn, zeker als je net een paar uur moet reizen. Maak er thee van, doe een stukje in je waterfles of zuig op kleine stukjes gember. Het kan echt wonderen doen!

5. Havermout

Havervlokken kun je lang bewaren en wegen bijna niets, waardoor ze ideaal zijn om mee te nemen als je gaat backpacken. Het voordeel van haver is dat je er enkel met gekookt water een heerlijk ontbijtje van kunt maken. Ook is het bijna overal ter wereld te koop. Een stukje fruit erbij en je hebt in een paar minuten een voedzaam ontbijt. Ook ideaal als je in de middle of nowhere bent en alleen een klein gasstelletje tot je beschikking hebt.

6. Handige items

Gezond backpacken gaat niet alleen over eten. Ook om handige items die je onderweg een hoop frustratie en honger kunnen besparen. De volgende dingen zijn onmisbaar voor de gezonde backpacker:
– Doorzichtige plastic ziplock-zakjes. Hier kun je nooit genoeg van hebben! Je kunt er eten in meenemen, of ze schoonmaken en er vers fruit of andere dingen in bewaren. Ideaal.
– Antibacteriële zeep (doekjes of in vloeibare vorm). Lang niet overal is het even schoon. Mocht je na het eten je handen willen wassen of je op willen frissen na een lange dag, dan is dit een absolute must.
– Kruidenthee. In bepaalde landen zou je misschien verwachten dat de theesoorten je om de oren vliegen. Voor wanneer dat niet het geval is: neem eigen zakjes kruiden thee mee. Weegt niets, kun je handig verpakken en kalmeert je na een stressvolle reis of drukke dag.
-Voedingssupplementen. Heb jij snel last van je darmen? Zorg ervoor dat je een goede probiotica capsule meeneemt op reis. Deze zorgt ervoor dat je darmflora op peil blijft, erg belangrijk in landen waar eten niet op een hygiënische manier wordt bereid. Slik daarnaast elke dag een multivitamine. Dit ondersteunt je lichaam en dat kan je waarschijnlijk goed gebruiken op een intensieve reis.

Share: